Wednesday, December 14, 2011

IKUT SUNNAH KE IKUT ADAT???

Teringat perbualan dengan seorang pak cik penjual perfume di Kota Bharu tempoh hari,

sedang asyik berbual2,aku cuba untuk menanyakannya beberapa soalan,antaranya;

aku       : apa pendapat pak cik tentang remaja hari ini?

pak cik : teruk.remaja hari ini teruk, dengan pemakaian nya,tingkah lakunya dan sebagainya.
              kita tak payah pergi jauh la.kita tengok hari ini... kita hidup ni..kita ikut sape?
               Ikut nabi ke?ikut  adat? ramai hari ini nye ikut, ikut adat..

aku       : yea..btol tu.rmai ikut saje tnpa belajar.

demikian adalah sedikit potongan dan olahan daripada pendapat seorang pakcik. Bagaimana pula dengan pendapat seorang yg berpelajaran tinggi?pemimpin?masyarakat? saya pasti ramai yg setuju dgn statement yg diberikan oleh pak cik itu.

       ya.memang benar. Ramai masyarakat hari ini yg hidupnya tak berlandaskan al-quran dan as-sunnah. Masyarakat moden kini pun, byk ikutan@adat2 yg ditimba dari masyarakat sebelumnya.
dan adakah kesemua adat yg datang daripada masyarakat Melayu dahulu kala berdasarkan sunnah?Tidak. Contohnya, dalam perkahwinan.adat bersanding diambil daripada hindu. Mengikut hukum islam adalah haram.tapi kenapa ramai yg buat?mungkin meraka x tau..ataupun tau.tapi nk ikut adat la katakan.
                                                                      gambar hiasan

      Itu ketika kahwin. Bagaimana pula masa makan?kita lebih gemar menggunakan sudu dan garpu daripada makan menggunakan tangan.apakan pula mahu jilat jari jemari sebagaimana sunnah. Ketika gathering pula, makanan disediakan scra buffet.ramai yg makan scr berdiri..ikut style barat. Manakala ketika "dressing" pula, ramai remaja sekarang yg suka ikut trend dan style barat. gemar berpakaian menjolok mata, ketat2 dan sebagainya."up to date" la katakan.Nabi Muhammad SAW pernah bersabda:

 Hadis riwayat Abu Said Al-Khudri ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Sungguh kamu sekalian akan mengikuti sunah orang-orang sebelum kamu sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta, sehingga walaupun mereka masuk ke dalam sarang biawak kamu sekalian pun akan mengikuti mereka. Kami bertanya: Wahai Rasulullah! Orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani? Beliau menjawab: Lalu siapa lagi selain mereka. (Shahih Muslim No.4822)

        Memang benar lah pesanan Nabi kpd sahabat2 terdahulu, yg mana pada akhir zaman kelak akan ada umat yg ikut sunnah Yahudi dan Nasrani. Walhal sunnah Nabi Muhammad SAW lah sepatutnya menjadi ikutan. Hari ini kita dapat lihat dan perhatikan dengan mata dan kepala kita sendiri. Banyak tanda2 akhir zaman telah pun berlaku.

        Ayuh sahabat2 kita ikut sunnah Rasulullah yg sebenarnya.jangan reti ikut adat je yg ntah ke mana. Intihanya, mari kita renungan bersama sejauh manakah kita sayangkan Nabi kita?sebanyak manakah sunnah Bagnda yang kita ikut? sedanagkan Nabi sangat mengasihi kita sehinggakan nafas terakhir pun Baginda sempat lagi menyebut kalimah ummati..ummati..ummati....

      Baginda pernah b'sabda "Barangsiapa yg m'amalkan sunnahku,maka dia m'kasihiku,dan barangsiapa yg mengasihiku,sesungguhnya,dia akan b'sama2ku di dlm SYURGA"
 Kitalah yg akan menjadikan sunnah itu budaya hidup dan adat kita


"ISLAM IS THE WAY OF LIFE"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...